joi, 6 martie 2014

Zambete multe, zambete pretioase!

La Judecata de apoi cu totii am vrea sa auzim pe Mantuitorul spunand: Caci flamand am fost si Mi-ati dat sa mananc; insetat am fost si Mi-ati dat sa beau; strain am fost si M-ati primit; gol am fost si M-ati îmbracat; bolnav am fost si M-ati cercetat; in temnita am fost si ati venit la Mine... Oare cati dintre noi se mai gandesc temeinic la acest moment infricosator cand vom da socoteala pentru toate si cati mai sunt preocupati de castigarea vesniciei sufletesti prin fapte de milostenie?
Marian Tudor nu este doar un simplu preot, intr-o parohie saraca. El este parintele a peste 70 de suflete prizoniere in temnita saraciei, este singura speranta a unei lumi aflate in fundul prapastiei, o lume despre care nici statul, nici autoritatile nu vor sa-si aminteasca.
Este greu de crezut ca in 2014, in comuna Glodeanu Silistea, judetul Buzau, zeci de suflete, copii si batrani deopotriva, traiesc flamande, fara imbracaminte, fara incaltaminte, fara utilitati, fara nici un venit si fara posibilitatea de iesi la liman. Traiesc un prezent crunt, in care o bucata de paine cu ceapa face ca ziua sa fie una binecuvantata. Nu se gandesc la viitor! Nu stiu ce sa spere, nu au indrazneala de a-si face planuri, nu stiu ce inseamna mai bine. Spera cel mult ca vor manca si maine. Nu rad, nu cer si nu striga dupa ajutor. Au imprimate pe chipuri smerenia si resemnarea. Sunt ca niste martori muti ai unei lumi mult prea triste.
Aici a ajuns in urma cu cativa ani, dintr-o randuiala bine chivernisita de sus, parintele Marian Tudor. Un om tanar, care nu a ramas indiferent, ci a privit cu atentie in jur si a facut rapid un plan pentru remedierea situatiei. Cum a pus Dumnezeu atata intelepciune intr-o inima atat de tanara? Oare ce putere invinge teama si da aceasta forta incredibila si curaj fara margini pentru a lua in propriile maini soarta a zeci de suflete?
Cand multi dintre noi nu mai suntem siguri nici macar de propriul nostru suflet, nu ne mai regasim in fiinta nostra, un om vine sa demonstreze, cu o blandete ucigatoare, ca lumea poate fi mai buna si pentru ei. Si-a asumat salvarea unei comune pentru care viitorul nu exista. Din initiativa parintelui, prin intermediul a numeroase campanii umanitare, copiii de la Glodeanu si-au recapatat zambetul.
Asociatia Impreuna Pentru Sansa Ta s-a alaturat acestei initiative si a demarat o campanie pentru strangerea de bunuri: imbracaminte, incaltaminte, jucarii, rechizite, alimente (în termen de valabilitate), electrocasnice (in stare de functionare) pentru copiii si familiile din comuna Glodeanu. Acest apel umanitar se adreseaza tuturor oamenilor de bine, cu suflet mare, care au inteles ca din ceea ce le prisoseste lor pot oferi un ajutor, oricat de mic, pentru copii, tineri şi familiile lor, cu care viata nu a fost deloc darnica.
O jucarie cu care nimeni nu se mai joaca, o haina care zace de ani de zile prin sifonier, un pantof care s-a demodat, un covor care s-a decolorat, un televizor, cateva carti... si multe alte lucruri, care pentru noi nu mai prezinta nici un interes, pot fi o adevarata sursa de bucurie pentru cei care nu-si permit aceste lucruri. Fiecare dintre noi poate intinde o mana, fara prea mare efort.
Sunt gesturi marunte, care pot aduce mari bucurii atat lor, cat si noua, caci Imparatul zice: Adevarat zic voua, intrucat ati facut unuia dintr-acesti frati ai Mei, prea mici, Mie Mi-ati facut. Sa ne ajute Domnul, sa ne trezim si sa ne facem timp sa cercetam pe cei aflati in nevointa, sa aducem un strop de speranta in inimile impietrite de greutati, sa aducem zambete multe, zambete pretioase!



vineri, 21 februarie 2014

In loc de rugaciune


În seara asta, Doamne, Te vei culca flămând,
Azima rugăciunii n-o vei avea la cină,
Nici blidul de smerenii, nici stropul de lumină
Ce-mi pâlpâia alt’dată în candela din gând.


Sunt prea sărac, Stăpâne, nu am ce-Ţi oferi
Să-ţi stâmpăr foamea, furii mi-au tâlhărit cămara
Şi de puţinul suflet ce îl păstram, ca sara
Să am, ca tot creştinul, cu ce Te omeni.

Aş vrea să-Ţi pot întinde un gând sfios măcar,
Dar nu, nu pot, grădina mi-e vraişte şi goală,
Mi-a mai rămas pe-un lujer o singură petală
Şi pe un ramur veşted, un singur fruct amar.

De l-aş culege-n pripă să Ţi-l aduc prinos,
Şoptind o rugăciune şi tremurând o cruce,
Ar fi păcat de moarte că, Doamne, Ţi-aş aduce
Otravă-n cupe sparte şi Te-aş târî prea jos.

Zadarnic stai de veghe şi-aştepţi umil şi blând,
Azima caldă-a rugii n-o vei avea la cină
Şi-n cerul Tău de gheaţă cu ţurţuri de lumină
În seara asta, Doamne, Te vei culca flămând.

Versuri  DEMOSTENE ANDRONESCU

vineri, 14 februarie 2014

Reintoarcerea la traditii si nevoia de brand

Un brand este modul in care este vazut un produs, un serviciu, o idee, un stat, o persoana sau o companie in ochii celor cu care interactioneaza, carora se adreseaza. Apasatoarele concepte multinationaliste, strategiile de marketing, tehnicile de negociere genereaza un adevarat brain storming menit sa emita cele mai eficiente procese de acaparare a pietei cu orice pret. Oamenii cu viziuni de ansamblu au inteles efectul publicitatii excesive si impactul mesajelor asupra psihicului, astfel incat sa creasca nevoia de consum.
In tot acest mediu de business bine structurat, nevoia de brand se naste pentru a indeplini o promisiune, pentru a adauga valoare produselor si, de ce nu, pentru reintoarcerea la valorile traditionale romanesti.
Mai bine zis se impletestesc in conceptul de business frumusetile si bogatiile traditionale, potentand astfel sansele de reusita. In trecut se putea vorbi usor de un brand "natural" pentru produse din diferite locatii. Nota distinctiva fiind data de istorie, de traditii si de diferitele particularitati dintr-o zona. Romanii au stiut dintotdeauna ca adevarata valoare durabila si vesnic nesfarsita a plecat din vetrele satelor, de la oamenii cei mai simpli si curati, care produceau marfuri autentice, lucrate cu simt de raspundere si specifice zonelor. Fiecare breasla si fiecare zona promovand produse diferite, insa ancorate in istoria locului.
Globalizarea sterge diferentele, tehnologia schimba rapid modul de viata, iar ceea ce a fost reprezentativ o buna perioada de timp pentru un produs ajunge sa nu-l mai defineasca. Unele branduri ajung demodate, devenind aproape incompatibile cu produsul, cu noile obiceiuri ale zonei sau cu noul stil de viata. Isi pierd, practic, identitatea. De aceea, o strategie de branding trebuie sa se bazeze pe o viziune viabila in timp.
Acest proces are menirea de a oferi o identitate produsului, formand o imagine fidela, pozitiva si atragatoare, cu scopul de a-l diferentia in mediul concurential deosebit de puternic. Este cartea de vizita a produsului, transmitand o garantie pentru calitate si oferind un avantaj competitiv major. Imaginea produsului este o suma de convingeri si pareri ale consumatorilor reprezentand un produs al mintii. Adesea oamenii isi formeaza o imagine proprie despre fiecare produs in parte. Este modul in care este perceput un serviciu, un produs sau o companie in mintea consumatorilor.
Imaginea brandului poate modela destinul economic al unei companii. Traditiile sunt izvorul nesecat de valori, care inspira din ce in ce mai multe companii. Constientizarea reintoarcerii la traditii devine tot mai acuta, iar din fericire tara noastra are resurse. In istorie, in folclor, in mestesuguri, in datini, in credinta, in tot trecutul nostru gasim surse de ispiratie, pe care le putem folosi cu mandrie, pentru a da valoare produselor si serviciilor pe care le promovam.
In acest fel demonstram ca ne cunoastem si ne iubim tara, dar in acelasi timp impartasim tuturor povestea trecutului nostru. Astfel, cand un strain intra in contact cu noi, primeste si povestea din spate, ajungand sa identifice Romania in produs. Este o forma de recunoastere, prin care noi ne declaram respectul fata de traditii si facem si pe ceilalti sa ne aprecieze valorile. Este o recastigare a demnitatii trecute, pentru dobandirea demnitatii viitoare.

joi, 6 februarie 2014

Spiritul lui Nicolae Iorga, inca viu la Valenii de Munte

Patriarh al culturii romane, Nicolae Iorga spunea: Fiecare loc de pe pamant are o poveste a lui, dar trebuie sa tragi bine cu urechea ca s-o auzi si trebuie un gram de iubire ca s-o intelegi. Astfel se intelege dorinta sa de a se retrage departe de zgomotele marunte ale centrelor urbane care distrag atentia. In 1908 a ales orasul Valenii de Munte. Probabil aici a gasit acea dulceata care ridica inima, care i-a adus concentarea atat de necesara clocotirii mintii sale. Aici a fondat o scoala de vara, un azil, o editura, o tipografie si suplimentul Neamul romanesc literar.
Din 1909, scoala sa din Valeni a fost transformata intr-un centru studentesc, autofinantat din vanzarea de carti postale, iar in 1938, Iorga a inaugurat aici un teatru in aer liber, cu una dintre operele sale dramatice, Razbunarea pamantului. Nu orasul l-a facut mare, ci a ales un oras mic, care sa devina mare prin numele sau, facand veridica expresia: Omul sfinteste locul.
Casa memoriala in care savantul si-a petrecut mai bine de 30 de ani sfideaza pasii nevazuti ai timpului, identitatea lui Nicolae Iorga contopindu-se cu identitatea orasului. In vreme ce multi fug de obscuritatea micilor orase cautand perspectiva promitatoare a devenirii in marile orase, istoricul si reputatul orator alege sa se retraga intr-o oaza de cugetare, pentru a-si desavarsi opera sa impresionanta si pentru a inmulti talantii mintii sale.
La Valenii de Munte gasim un adevarat centru cultural format din Casa Memoriala Nicolae Iorga, Muzeul de Etnografie al Vaii Teleajenului si Muzeul de Arta Religioasa. In curtea casei memoriale te intampina bustul savantului turnat in bronz de sculptorul Oscar Han. Savantul pare ca vegheaza inca in linistea orasului. 



La intrarea in casa, pe o placuta, sta scris Aceasta casa in care au muncit, s-au bucurat si au suferit Nicolae si Ecaterina Iorga. Tot interiorul evoca personalitatea marelui om de cultura, de la carti, manuscrise, documente, fotografii, obiecte personale si pana la mobilier. Pe holul lung, portretul lui Nicolae Iorga pictat de fiica sa inca ii face simtita prezenta. Aici se mai pot vedea vitrine cu documente si fotografii ce prezinta momente din activitatea publica a savantului.
Biroul de lucru dezvaluie impresionanta biblioteca, care gazduieste volume din variate domenii. Pe birou, mapa, calimara si pana de scris inca asteapta profesorul. Urmatoarea incapere este dormitorul, cu mobilier popular si icoane pictate pe sticla, datand din secolele XVIII-XIX. Saloanele pastreaza nota populara romaneasca in mobilier si tapiterie, iar pe pereti sunt expuse tablouri valoroase de Nicolae Grigorescu - Pe Valea Campinitei si Flori de mar si Elena Popeea - Flori rosii.
Un om cu o memorie uriasa, cunoscator in detaliu atat al istoriei romane, cat si al istoriei universale, Iorga a fost autorul unui numar colosal de publicatii: aproximativ 1.250 de volume si 25.000 de articole. Remarcabil om politic, prim-ministru si ministru al educatiei nationale, membru al Parlamentului in mai multe legislaturi, Nicolae Iorga lasa in urma o vasta opera ce cuprinde diverse domenii: monografii de orase, de domnii, de familii, istoria bisericii, a armatei, literaturii, comerțului, tipariturilor, a calatorilor. A scris poezii, drame istorice, volume memorialistice.
O personalitate greu de descris in cuvinte, cu o activitate care sfideaza limitele ratiunii umane, a gasit loc in inima sa pentru un oras care ii pastreaza vie memoria. Pentru Valenii de Munte, Nicolae Iorga este ca o carte de vizita pretioasa. Orasul se mandreste cu numele marelui istoric, rasplatind increderea pe care acesta i-a acordat-o in urma cu mai bine de 100 de ani.





joi, 30 ianuarie 2014

Cugetari dragi

"Sunt lacrimi asa de grele si de fierbinti, incat ochii nu le pot plange; ele zac in inima arzand-o."
"Daca vei avea aur in sufletul tau, in licariri de aur va straluci tot ce porneste de la tine."

"In viata risipim ani, iar la moarte cersim clipe."

N. Iorga

miercuri, 15 ianuarie 2014

Orele de religie, trecut, prezent si viitor

Auzim tot mai des prin intermediul presei opinii pro si contra introducerii orelor de religie in scoli. Se pare ca ideea pastrarii identitatii nationale crestine starneste revolte intre parinti, scotand la iveala adevarate furtuni ateiste in fata carora uneori ramanem muti si neputinciosi. Pe tot parcursul istoriei poporului nostru, credinta a jucat poate cel mai important rol si s-a imprimat atat de puternic, incat astazi, pe buna dreptate, Romania este numita a doua gradina a Maicii Domnului. De la inceputul vietii pe aceste meleaguri s-a vorbit despre un nucleu de credinta, iar istoria pastreaza dovezi clare ca domnitori, savanti, scriitori, artisti si toti oamenii de valoare ai acestui neam au avut legaturi stranse cu divinitatea. Cu sangele inghetat in smerenie, iar uneori chiar cu pretul vietii, stramosii nostri s-au luptat pentru libertatea credintei noastre, convinsi fiind ca sacrificiul lor va aduce mai multa lumina si speranta pentru generatiile viitoare.
Domnul Moldovei, Stefan cel Mare si Sfant, a inchinat cate o manastire pentru fiecare batalie castigata, multumind lui Dumnezeu pentru fiecare pas facut in dobandirea libertatii in fata asupritorilor turci si a lasat Moldova nu urmasilor lui, ci urmasilor, urmasilor lui. Adica noua, care astazi ne bucuram de libertate, de confort si de liniste. Insusi Papa Sixtus al IV-lea l-a numit Athleta Christi (atletul lui Christos), identificand in toata activitatea sa dragostea si dedicarea permanenta in slujba tarii si a lui Dumnezeu. Tara Romaneasca s-a bucurat de importante schimburi culturare si bisericesti, favorizate de legaturile intretinute de catre domnitorul Mircea cel Batran cu comunitatile balcanice. Ctitorul Manastirii Cozia, dar si al altor manastiri, cunoscut si pentru importante contributii catre Muntele Athos, a militat vehement pentru credinta si unitate nationala.
Domnitorul Constantin Brancoveanu, cel care a condus tara timp de 26 de ani, ferind-o de razboaie, cu modestie ingereasca si putere de piatra, a ales sa plateasca pretul suprem al vietii lui si al copiilor lui pentru mentinerea credintei si a demnitatii, nevoind a inchina tara paganilor. Marii nostri scriitori au vorbit in operele lor despre credinta romanilor, multi dintre ei petrecand in manastiri, scriind atinsi parca de adierea Harului Divin. Alexandru Vahuta organiza la Agapia numeroase cercuri literare, unde importanti oameni de cultura ai vremii isi odihneau adesea sufletul si gandul obosit, regasind linistea launtrica in spatiul manastiresc.
Nicolae Grigorescu, cel mai de seama pictor roman, care se bucura de atata apreciere in lume, la numai 18 ani a primit misiunea covarsitoare de a picta Manastirea Agapia din Neamt. Exclama adesea: Toata noaptea visam numai ingeri si scene religioase. Inspirat din cer, a lasat in urma capodopere inestimabile, care ne fac mandri in fata intregii lumi. Si multi, poate prea multi oameni de seama au marturisit in fel si chip, din generatie in generatie, o cultura profund crestina si traditii cu adevarat dumnezeiesti, care ar trebui sa ne faca sa pretuim trecutul si sa ne responsabilizeze pentru viitor.
In istoria noastra, il regasim pe Dumnezeu in toate. Stau si ma intreb, de ce atata indarjire de a-l scoate pe Dumnezeu din viitor? De ce sunt unii dintre noi, crestini de altfel, impotriva orelor de religie, impotriva icoanelor in salile de curs, impotriva profesorilor de religie? De ce este rusinos ca un copil sa invete cele 10 porunci biblice? De cand este o rusine sa-ti cinstesti parintii, sa-ti iubesti aproapele, sa nu minti, sa nu furi, sa nu ucizi, sa nu invidiezi? Din ce rationamente reci am ajuns sa minimalizam importanta acestor lucruri in educatia copiilor? Hristos ne vorbeste de bunatate, blandete, milostenie, iubire, vazand in copii cele mai inalte si mai curate fiinte de pe pamant, si ne indeamna sa ne hranim copiii cu aceste lucruri.
Noi, insa, de cele mai multe ori, cu raceala si indiferenta, am devenit ucigatori de suflete, propovaduind doar concurenta, performanta, graba, stresul si toate celelalte micimi ale vietii. Eu sunt mandra de trecutul tarii mele si desi nu vreau, ma gandesc de pe acum ca-mi va fi rusine de viitorul ei. Mantuitorul a spus: Cel ce are urechi de auzit, sa auda! Sa-i lasam pe copiii nostri sa asculte lectiile profesorilor de religie si poate ei vor auzi mai bine decat am auzit noi!

joi, 9 ianuarie 2014

Mestesuguri uitate

Pe teritoriul tarii noastre, mestesugul teserii s-a practicat din vremuri stravechi, iar transmiterea lui s-a facut din generatie în generatie, aceste indeletniciri avand radacini adanci in vetrele satelor. Pe vremuri, grijile femeilor erau in principal hainele si tesaturile. Fiecare fata tanara invata de la femeile din sat sa toarca si sa teasa inainte de a avea o familie. Camasi bogat decorate, basmale si marame din fir de borangic, fete de perne si de masa, huse pentru carti de valoare, mileuri, peretare, covoare si stergare, toate alcatuiau universul satului de altadata, in culori vii sau mai sterse. Motivele geometrice si cele florale spuneau povestile veacurilor trecute. Interiorul locuintelor taranesti era acoperit cu frumoase tesaturi, dand astfel nastere unui decor de o rara frumusete. Inca din secolul V i.e.n., istoricul grec Herodot mentiona: Tracii cultiva in tara lor canepa din care isi fac haine ce aduc foarte mult cu cele din in; cine nu este obisnuit cu ea nici nu poate deosebi daca e vorba de in sau canepa.
Geto-dacii produceau si tesaturi de lana din care isi confectionau vesminte, pe langa tesaturile de in si canepa. Aceste veşminte au fost apreciate mai apoi si de romani. Columna lui Traian de la Roma sta marturie ca pentru imbracaminte dacii intrebuintau tesaturi pentru diferite piese de port. In secolele urmatoare se perfectioneaza tehnicile de lucru, iar tipurile de tesaturi se diversifica, dezvoltandu-se o adevarata arta nationala.
In timp, multe din tainele acestui mestesug s-au pierdut; multe traditii s-au schimbat, s-au risipit. Tot mai rar cunostintele legate de tesaturi sunt pastrate de mesteri anonimi care nu mai au cautarea de altadata si care nu mai au ucenici dornici sa stapaneasca o meserie fara viitor. Conceptia despre lume a oamenilor din trecut s-a schimbat, iar astazi razboaiele de tesut orizontale sau verticale mai sunt pastrate doar în muzee de etnografie din ţara noastra.



Traditiile se pierd în negura timpului…
Lucrul de mana a fost preluat de masinile de brodat, insa valoarea nu este aceeasi.
Timid, doar pictura cu acul mai ramane o indeletnicire cautata tot mai mult de catre cei care cunosc truda cu care este realizata.
Goblenul, fin si rafinat, pare sa-si faca loc din ce in ce mai mult in casele moderne. Scene religioase sau peisaje multicolore sunt la mare cautare printre orasenii care doresc sa pastreze un iz de traditie in casele lor. Din pacate, aceasta munca uriasa de a reda forme si chipuri pe panza nu este apreciata la adevarata valoare, nefiind rasplatita pe masura.
Adevaratele capodopere, lucrate de maini harnice, sunt de cele mai multe ori vandute, atat in tara, cat si in strainatate, cu preturi de nimic. Este trist ca ne-am pierdut valorile si ca nici nu mai stim sa evaluam corect ceea ce a mai ramas.  





duminică, 29 decembrie 2013

Colindatorii vestesc Nasterea Domnului

Iarna este intotdeauna prilejul reintoarcerii la traditiile si la obiceiurile stravechi care au reprezentat spiritul crestinilor ortodocsi din Romania. Din Ajunul Craciunului si pana la Boboteaza, cete de colindatori umbla cu Steaua, un obicei vechi care vrea sa vesteasca Nasterea lui Iisus si inceputul unei vieti noi. Colindatorii ii reprezinta pe Magii care au vestit Nasterea Domnului, care au venit la ieslea in care s-a nascut Iisus pentru a se inchina Lui si pentru a-I aduce daruri. In Romania, obiceiul umblatului cu Steaua este practicat in toate zonele tarii. Steaua cu 4, 6 sau 8 colțuri si in centrul cu icoana Nasterii Domnului sau a Maicii Domnului este purtata cu mandrie prin toate gospodariile, facandu-se traditionalele urari.


Este cu siguranta obiceiul popular tradiţional cel mai raspandit si mai spectaculos, cu originea în credinta.
Anul acesta am fost la colindat impreuna cu preotul satului Vladiceasca, care a reusit sa stranga un grup de aproximativ 25 de persoane dornice sa participe la un astfel de eveniment inegalabil prin bogatia si farmecul sau. Dupa o frumoasa rugaciune de multumire si impartirea cadourilor de sub brad, grupul a pornit de la biserica inspre satucul cuprins de ger si intuneric. Portile s-au deschis rand pe rand, iar uratorii si-au facut datoria cu voiosie si emotie in acelasi timp.
Copii si adulti deopotriva au dus vestea Nasterii Domnului din casa in casa. Oameni instariti sau oameni osteniti, tineri sau batrani, au primit in pragul casei urarile de bine, in speranta unui an mai mai bun si binecuvantat.
Seminee cochete sau sobe batranesti de teracota intretineau atmosfera calda care ne-a intampinat la intrarea in case, iar mirosul imbietor de sarmale ne-a facut sa uitam de gerul cumplit de afara. Am primit covrigi si nuci de la batranica garbovita de ani multi si grei, iar prin mainile ei calde am simtit mainile darnice ale lui Dumnezeu, care intotdeauna deschide o usa si ofera cu bucurie o milostenie cat de mica, din prea-plinul bunatatii Sale. Cu nasurile rosii si voci aburinde, colindatorii au facut ca tot satul, care pana nu demult nu avea nici macar biserica, sa rasune pentru cateva ore.
Gazdele ne-au intampinat cu cosurile pline, iar belsugul de daruri care s-a oferit colindatorilor a fost binemeritat. Nucile, covrigii, merele, portocalele si dulciurile au fost rasplata impartita cu drag. Vinul fiert cu parfum de scortisoara a dezmortit mainile aproape inghetate si a pus sangele in miscare, astfel incat colindatorii au gasit puterea si bucuria de a nu lasa nici un prag netrecut.
Bucuria de pe fetele copiilor este greu de descris in cuvinte. Au cantat cu veselie colinda invatata din timp special pentru seara de Ajun. La sfarsitul serii, fiecare cu traistuta plina si chipul zambitor s-a dus acasa sa impartaseasca si celor dragi frumoasa experienta. S-au intors acasa voiosi si plini de dorinta de a se pregati pentru Sorcova si Plugusor, obiceiurile de Anul Nou.
Exemplul nostru transmis tinerei generatii are sacrul rol de a duce mai departe si de a pastra viu acest inestimabil tezaur popular care se confunda cu istoria poporului roman. 




Sarbatori fericite si binecuvantate! 



miercuri, 11 decembrie 2013

Trambitele ingerilor ne cheama la Vladiceasca

Vladiceasca este un sat nou ce apartine de comuna Snagov, la numai cativa kilometri de Bucuresti, care din aceasta primavara a primit binecuvantarea de a avea biserica, astfel incat locuitorii sa nu mai fie nevoiti sa se deplaseze in parohii vecine pentru a participa la o slujba crestina.  Aceasta misiune a fost incredintata preotului Constantin Lupu, care, sustinut de fii duhovnicesti, dar si de satenii si localnicii din imprejurimi, a inceput lucrarile pentru construirea unui amplu complex bisericesc. O misiune covarsitoare atat sufleteste, cat si material, insa atunci cand dragostea pentru Dumnezeu nu are limite, nimic nu este imposibil si nici o jerfa nu este prea mare.
Din doua corturi militare, s-a amenajat o mica biserica in scopul slujirii pana la finalizarea lucrarilor. Astfel, santierul s-a instalat in linistea satului fara parohie, iar toaca a inceput sa bata vestind fiecare eveniment crestinesc. Doar Bunul Dumnezeu poate sti prin ce framantari si nevointe s-a ridicat aceasta biserica. Cu siguranta, ceea ce vedem astazi la Vladiceasca este rodul rugaciunii neincetate si dovada rabdarii fara margini, izvorata din dorinta de a purta crucea suprema: aceea de a face casa Domnului.
Cei mai multi preoti implinesc cu bine misiunea de a sluji lui Dumnezeu si de a sluji oamenilor dintr-o parohie, insa misiunea unora este si aceea de a construi la propriul lacas Domnului. Nu cred ca slujirea parintelui in cort a fost usoara, insa, fara cartire, cu mult devotament si cu deosebita evlavie, si-a facut datoria fata de enoriasii care l-au urmat in smerenie, indiferent de conditii.
Universul creat dintr-un altar improvizat si icoane au facut pentru cateva luni cerurile sa se deschida, pentru ca rugaciunea sa ajunga acolo sus, acolo unde toate sunt cu putinta, iar minunile au inceput sa curga. Rugaciunea din cort a strapuns cerurile si s-a facut fara indoiala auzita, deoarece misiunea s-a implinit, iar acest lucru este cu adevarat lucrare Dumnezeiasca. Dragostea biruieste orice si indiferent cat de modest este locul in care te rogi, conexiunea pe vertical se face. Rugaciunea din inima ajunge sus, iar de acolo coboara insutit rasplata.



Cu aer rustic, autentic romanesc, la numai 5 luni de la inceperea constructiei, lacasul, inchinat Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, Sfantului Sfintitului Mucenic Corneliu Sutasul si Sfantului Cuvios Ioanichie de la Muscel, vegheaza semet in micul sat din comuna Snagov.
Astfel de lucrari se implinesc datorita oamenilor care se implica, punand nevoia de a face bine inaintea propriilor nevoi, daruind din preaplinul inimii lor si celor ce asteapta o mangaiere.         
Cu ocazia Sarbatorii Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, parohia s-a imbogatit cu un clopot nou, un minunat si binecuvantat dar, menit sa vesteasca toate evenimentele religioase crestinilor. Acum se pot bucura cu totii de  binecuvantarea preotului paroh Constantin Lupu, in fiecare zi de sarbatoare, la maslurile si acatistele periodice, intr-o biserica noua, care a devenit neincapatoare inca de la sfintire.
Oricine se poate bucura de caldura si blandetea preotului care se roaga neincetat si care ne invita sa fim mai buni si mai iertatori. Insasi biserica, invaluita in miros de lemn proaspat lacuit, ne invita la meditatie si la rugaciune. Lacasul ridicat din suflet pentru a zidi alte suflete ravnitoare de mantuire ne astepta si ne indeamna sa avem speranta, credinta si iubire. 

luni, 2 decembrie 2013

Vine Mosul si la noi!

Doresc sa facem cunoscute initiative demne de toata lauda, in fata carora nu putem decat sa ne inclinam si sa speram ca punand mana de la mana vom reusi sa construim un viitor mai bun si mai luminos. Infiintata in anul 2012, Asociatia Impreuna Pentru Sansa Ta vine cu propunerea de a ajuta copii si familii defavorizate, fata de care societatea este prea oarba si prea indiferenta. Un gest inaltator, venit din partea unor tineri cu initiativa, care nu asteapta ca altii sa rezolve lucrurile si au priceput ca sta in puterea lor de a sprijini pe cei mai putin fericiti de soarta.


 De curand a fost lansata campania umanitara Vine mosul si la noi! in scopul strangerii de fonduri pentru a face o minima bucurie copiilor bolnavi de cancer, internati la Institutul Oncologic Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu din Bucuresti. Oricine poate fi o raza de lumina pentru aceste suflete nevinovate care nici macar nu au puterea sa-si ceara dreptul la viata. Cancerul este o perfida boala care poate afecta indiferent de rasa, de varsta sau de situatie financiara, macinand la propriu persoana atat fizic, cat si sufleteste. Persoanele diagnosticate sunt suflete resemnate in fata bolii necrutatoare, care in simplitatea lor sunt o lectie vie pentru cei mai multi dintre noi care nu stim sa apreciem binecuvantarea pe care am primit-o de sus. Se apropie cu pasi repezi Craciunul si ca intotdeauna dorim sa ne surprindem prietenii, colegii sau chiar parintii cu un cadou frumos, insa putem si este pana la urma datoria noastra sa nu ne limitam doar la cercul de apropiati.
Putem face o bucurie printr-un simplu act caritabil, care insa ne poate imbogati spiritual mai mult decat orice altceva. Mizez pe faptul ca romanii nu sunt indiferenti la suferinta aproapelui si ca vor lua in considerare acest apel la bunatate si milostenie. Copiii bolnavi de cancer il asteapta pe Mosu', chiar in pragul spitalului. Sa trecem impreuna acest prag pentru a ne bucura impreuna de sarbatori.

duminică, 1 decembrie 2013

Lucrurile, aproapele si intelepciunea


Dumnezeu ne-a dat lucrurile pentru a ne folosi de ele si aproapele ca sa-l iubim.

Noi am ales sa iubim lucrurile si sa folosim aproapele.

Este nevoie de multa inteligenta ca sa-ti pleci capul.

Doar capul plecat primeste intelepciune si pretuieste aproapele.

sâmbătă, 23 noiembrie 2013

Sa plantam fapte bune si de sarbatori!

In vreme ce afacerile cu brazi sunt in toi si din ce in ce mai multe paduri dispar ca si cum nici nu ar fi fost pe fata pamantului, campania Plantam fapte bune in Romania, continua parca tocmai ca sa ne dea o lectie de daruire si devotament fata de mediul inconjurator. Este binecunoscut faptul ca tot romanul trebuie sa-si impodobeasca locuinta cu cel putin un brad de sarbatori, insa nimeni nu-si pune problema de unde vine bradul si in ce mod a ajuns pe piata.
Sub pretextul sarbatorilor se ascund mii de afaceri frauduloase, pe care autoritatile ori le ignora, ori de cele mai multe ori chiar le incurajeaza. Stim doar doua lucruri: trebuie sa ne incalzim casele si trebuie sa ne impodobim brazii. Concluzia? Toti copacii la taiere! Toata vara ne lamentam. Ne confruntam cu alunecari de teren, nu mai putem respira de caldura, poluarea pune stapanire pe toata Romania si ne intrebam unde sunt copacii de altadata? Unde au disparut padurile?
Iarna insa uitam de mediul inconjurator si ne rezervam dreptul de a lua natura in ras, fara sa ne gandim la consecinte. Parca in antiteza cu acest tablou sumbru, mai multe companii si asociatii organizeaza periodic campanii de impadurire si intretinere a zonelor expuse pericolelor iminente. Sunt oameni care au inteles ca implicarea sustinuta poate salva Romania de un dezastru ecologic. Imbucurator este faptul ca aceste campanii nu sunt initiate de niste batranei nostalgici si conservatori care regreta vremurile de altadata, ci sunt initiate de tineri idealisti care anticipeaza faptul ca viitorul copiilor lor depinde de implicarea directa in prezent.




Masurile de azi pot salva Romania. Punand mana de la mana, redam verdele care s-a furat tarii acesteia. Putem face minimul de fapte bune de sarbatori, cumparand un brad in ghiveci si salvand astfel unul din padure. Ce sa mai spunem de faptul ca apoi putem planta bradutul nostru undeva? Sa plantam cate o fapta buna de sarbatori! Sa transformam bucuria noastra intr-o bucurie a naturii!  




joi, 24 octombrie 2013

marți, 22 octombrie 2013

Timpul viilor, prilej de mandrie si bucurie!

E timpul viilor, timpul cand putem sa ne reamintim cu mandrie ca stramosii nostri au avut totdeauna un respect deosebit fata de cultivarea vitei-de-vie. Conditiile naturale prielnice au dus la dezvoltarea cultivarii ei, astazi, Romania ocupand locul 6 in topul producatorilor de vin din Europa. Cultura vitei-de-vie si producerea vinurilor au devenit indeletniciri de baza ale vechilor locuitori din actualul spatiu romanesc. Tracia era foarte apreciata pentru vinurile sale, fiind considerata chiar locul de nastere al lui Dionysos, zeului vinului. Nicolae Iorga mentiona: Cultura vitei-de-vie este, de asemenea, traditionala la tracii iubitori de vin.
Geto-dacii, mari cultivatori ai vitei-de-vie, consumau cu placere vinul din cornuri de bou, pe care le treceau din mana. Cea mai veche mentiune despre viticultura dacica o avem de la geograful antic Strabo (66 i.H. - cca. 24). Insusi Burebista a luat decizia defrisarii viilor, deoarece viile din Dacia erau o adevarata tentatie pentru alte popoare. Se pare ca rasaritenii erau atrasi de bogatia locurilor noastre, pe care veneau sa le cotropeasca dupa bunul lor plac.
Cand romanii au cucerit Dacia, in anul 106, au adus tehnici noi de cultivare si de producere a vinului. 1500 de ani mai tarziu, viticultura se dezvoltase atat de mult, incat cei care ajungeau pe aceste locuri ramaneau uimiti de marea intindere a viilor si de productia de vinuri. Misionarul catolic Marcus Bandini scria despre bogatia Moldovei: Produce asa de mult vin, incat la timpul culesului se vinde o vadra cu patru bani si iarna se vinde cu sase sau sapte.


Odata cu trecerea timpului, viticultura se diferentiaza pe podgorii, pe sortimente, pe soiuri adaptate conditiilor locale si pe regiuni. Vinuri seci, vinuri dulci, vinuri albe sau rosii, mai vechi sau mai noi alcatuiesc un tezaur extrem de valoros. Se pare ca vinul a fost prietenul romanului pe tot parcursul istoriei si pana in zile noastre. De asemenea, romanul a stiut dintotdeauna ca vinul este o binecuvantare si pentru sanatate, adesea fiind mentionat ca puternic antioxidant folosit in cure si tratamente. Consumul moderat de vin creste nivelul colesterolului bun, previne ateroscleroza, mentinand sanatatea vaselor de sange, reduce riscul cancerului, ajuta la mentinerea siluetei etc. Astfel, cultivarea terenurilor cu vita-de-vie s-a dovedit mereu un castig pentru tara noastra, care a stiut sa pastreze traditia si secretele inaintasilor.
Viticultura romaneasca se bucura astazi de prestigiu si rezultate deosebite, Romania oferind peste 400 de tipuri de vinuri, unele premiate si medaliate la nivel european. Natura ne-a inzestrat cu terenuri si conditii prielnice cultivarii viilor, iar noi nu putem lasa nefructificata o asemenea bogatie. Viticultura ne face cunoscuti in lume si ne plaseaza printre fruntasi.

duminică, 13 octombrie 2013

Apel impotriva indiferentei

Este trist sa vedem ca in Romania se iau masuri si se dau legi peste noapte si doar dupa ce se intampla ceva grav. S-au luat masuri radicale impotriva cainilor, dupa ce ani de zile autoritatile nu au facut mai nimic in acest sens. Este trist cum s-au imbogatit unii de pe urma cainilor strazii, in timp ce altii platesc cu viata ignoranta, lipsa de implicare si iresponsabilitatea celor in masura sa evite astfel de incidente. Multi au accesat fonduri colosale de la stat pentru asa-zisele adaposturi pentru caini si nu au facut nimic. Investitii de zeci de mii de euro care s-au rezumat la un gard si cateva betoane, iar cainii nu au ajuns niciodata acolo, ci au ramas pe strada.


Nu-mi place sa vorbesc urat despre tara mea, insa ma tem pentru viitorul nostru cand vad ca lucrurile se misca astfel.
Avem probleme mari cu oamenii strazii, cu batranii, cu abandonul copiilor si ma tem ca, taraganad lucrurile, o sa ajungem ca intr-o zi sa nu mai putem face fata, sa ne declaram invinsi si, de ce nu?, sa luam masuri radicale si in graba. Sa nu asteptam ziua in care vom eutanasia oamenii strazii doar pentru ca nu mai stim ce sa facem cu ei… Sa facem un apel catre autoritati sa se trezeasca si sa-si faca treaba pana nu va fi prea tarziu. Suntem la un pas de genocid si este un pas pe care nu trebuie sa-l facem!

luni, 16 septembrie 2013

Medierea pentru romanii din inchisorile straine

Este foarte bine stiut faptul ca romanii intampina mari greutati in strainatate, incepand cu gasirea unui loc decent de munca, unde angajatorul respecta statutul angajatului, continuand cu respectarea drepturilor egale cu ceilalti cetateni ai Uniunii Europene si pana la cea mai simpla forma de relationare. Romanii sunt mereu priviti ca fiind partea intunecata a Europei, iar asta ingreuneaza viata multora, dar in special a celor care au incalcat legea intr-un fel sau altul. O problema deosebit de grava este faptul ca, odata ajuns dupa gratii, cetateanul roman, de altfel si cetatean european, nu mai are nici un drept.
Poate ca multi nu stiu, poate ca pe multi nu-i intereseaza, insa este o realitate crunta, o vadita discriminare, cu care mii de oamenii se confrunta, iar familiile din tara nu pot face nimic in acest sens. Cei mai multi nu-si permit un avocat, iar cel din oficiu este intotdeauna unul care apara interesele tarii respective, si nu pe cele ale detinutului.
Rolul unui mediator ar fi esential in astfel de cazuri, in care atat familia, cat si detinutul in cauza ar intelege procedura legala si impreuna ar putea gasi solutia optima.
De cele mai multe ori acuzatului i se incalca si cele mai elementare drepturi, cum ar fi: dreptul la un translator, accesul la cunoasterea legilor si a pedepselor aplicabile, dreptul la recurs, dreptul la executarea pedepsei in tara, dreptul la vizita, dreptul de a pastra legatura cu familia, cu copiii, dreptul la primirea de pachete, dreptul la asistenta medicala etc.
Sunt situatii frecvente cand familia nu-si poate permite sa apeleze la un avocat, care in astfel de situatii delicate ar fi probabil si foarte scump, insa mediatorii ar putea analiza situatiile, ar putea da sfaturile necesare si, de ce nu, ar putea interveni pe langa autoritatile straine spre gasirea unor cai care sa nu incalce legea, dar nici drepturile omului.
Este un drept minim pentru un detinut sa inteleaga acuzatiile si pedepsele pentru a se putea apara, sa poata primi o vizita de la cei dragi, sa-si vada copilul, sa poata vorbi in limba lui si sa fie ascultat. Cu siguranta, pentru foarte multi, executarea pedepsei in tara ar fi un avantaj major, avand in vedere costurile ridicate pe care familia ar trebui sa le suporte pentru deplasari, convorbiri telefonice, expedieri colete etc.
Spre exemplu, pentru executarea pedepsei in tara, un mediator ar putea instiinta familia care este procedura specifica, ce documente trebuie traduse si legalizate pentru intocmirea unui dosar, unde si in ce mod trebuie formulate cererile, care este timpul de raspuns si care sunt sansele de reusita. De asemenea, tot mediatorul ar putea tine legatura cu detinutul, informandu-l de cursul procedurii si sfatuindu-l asupra comportamentului si a actiunilor ce pot duce la reducerea pedepsei. Din pacate, unii nu apuca nici macar sa-si instiinteze familiile, nu se pot apara si iau de bun tot ce li se ofera si poate trec ani intregi in care nu pot lua legatura cu cei din tara lor.
Astfel de situatii trebuie stopate, iar oamenii trebuie sa apeleze la mediatori specializati, care sa inteleaga si sa se lupte pentru ca drepturile legale ale cetateanului sa nu fie incalcate. Se pot scurta termene, se pot reduce pedepse, se poate simplifica proceduri, iar la final un mediator poate media reintegrarea detinutului atat in societate, cat si in sanul familiei.

joi, 29 august 2013

Pentru cine construim scoli?

Intreaga Europa ne arata cu degetul pentru ca nu avem suficiente scoli, insa vin si va intreb: pentru cine sa mai construim scoli? Conform datelor de la ultimul recensamant, nu numai ca populatia Romaniei este in continua scadere, insa si natalitatea a scazut dramatic. Din cauza saraciei, din cauza unui sistem prost gandit, tinerele familii au ajuns sa se gandeasca de doua ori inainte de a avea un copil. Foarte multi spun ca nu-si permit sa faca un copil; nici vorba de 2 sau 3, cum era la moda acum 25-30 de ani. Statul nu sustine, nu incurajeaza natalitatea, iar omenilor le este din ce in ce mai greu sa asigure strictul necesar.
Tot Europa ne impune legi si taxe care nu fac decat sa ingreuneze si mai greu traiul. Sub mirajul unei vieti civilizate am ajuns sa trebuiasca sa respectam norme si standarde impuse de altii, fara sa vedem consecintele negative pe termen lung, pe care inevitabil le vom suporta.
In Parlamentul Romaniei se discuta probleme rezolvate de mult de catre tarile UE, cum ar fi casatoria intre persoane de acelasi sex, in loc sa ne preocupe faptul ca anual numarul nasterilor scade dramatic, iar numarul deceselor infantile este la cote alarmante. Suntem in fruntea Europei la decese infantile, deoarece spitalele noastre nu pot trata copii nascuti cu diferite afectiuni.
Iar daca ne casatorim barbat cu barbat si femeie cu femeie, pentru ca asa ne dicteaza Occidentul, de ce mai avem nevoie de scoli? Nu am nimic cu orientarea nimanui, insa sa privim realitatea: pentru copii putini – scoli putine. Este o matematica elementara. In concluzie sa construim cimitire, ca sa avem unde sa ne ingropam! Cat de curand o sa constatam ca suntem o tara de batrani, cu drum sigur catre cimitir. Am face bine sa ne trezim! Romania este o tara frumoasa, ar fi pacat sa o lasam sa imbatraneasca!

luni, 12 august 2013

Romania, gradina Maicii Domnului

Nu degeaba tara noastra este adesea considerata a doua gradina a Maicii Domnului dupa Muntele Athos. Cu adevarat, de-a lungul timpului, Romania a fost un izvor nesecat de credinta, care a generat lumii crestine o multime de sfinti si de neindoielnice dovezi ca Dumnezeu a binecuvantat tara noastra prin locuri si oameni de o frumusete aparte. Neindoielnica este, de asemenea, dragostea pe care Maica Domnului o are fata de poporul roman si a randuit sa avem la Namaiesti una dintre cele mai vechi icoane pictate chiar de Sfantul Apostol Luca, iar la Schitul Prodromu avem icoana care s-a zugravit in chip minunat, in anul 1863, in Tara Romaneasca.
Icoana Maica Domnului Prodromita, nefacuta de mana omeneasca, unde chipurile Maicii Domnului si pruncului s-au pictat singure, ca raspuns la osteneala si la rugaciunile zugravului roman, este un mare dar, care lasa fara cuvinte o lume intreaga. Praznuirea acestei icoane are loc in fiecare an, pe data de 12 iulie. Nu s-ar putea enumera nicicand minunile care ne-au fost randuite, insa important este sa ne invrednicim sa multumim pentru staruinta cu care Doamna Cerurilor mijloceste pentru noi. Colindand tara in lung si-n lat, aproape ca nu exista loc de unde sa nu afli o poveste a carei protagonista este insasi Maica Preaiubita.
In fiecare colt al tarii, in toate satele si peste toate asezarile, la timpul potrivit si-a facut simtita prezenta, printr-o alinare, printr-un gand bun sau o mangaiere calda. Fara Maica Domnului, biserica ar fi mai saraca, iar tara noastra ar fi ca o gradina fara flori. Cu siguranta, nu avem virtuti prin care sa compensam nemasurata ei grija, insa nadajduim sa primim in continuare binefacerile. Se cade macar in zilele de praznuire sa transmitem un gand de multumire in cinstea celei ce neincetat vegheaza pentru noi.
Sa stam o clipa si sa reflectam: daca insasi Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu iubeste Romania, atunci cum putem noi sa nu ne iubim tara?! Sper ca toti romanii sa intampine cum se cuvine praznicul Adormirii Maicii Domnului, cu inima buna, cu post si rugaciune, astfel incat statutul nostru de popor crestin sa nu poata fi pus la indoiala.

vineri, 5 iulie 2013

Cu fruntea sus in fata globalizarii!

Noi nu putem si poate chiar nu vrem sa ne integram in febra globalizarii care a cuprins toate continentele, deoarece avem o puternica radacina ancestrala care nu permite sa neglijam bagajul arhaic cu care ne identificam ca natie. Muzica populara, portul popular, traditiile si obiceiurile impartite pe zone spun povestea satelor romanesti de la inceputuri si pana in zilele noastre. Avem dansuri populare specifice fiecarei zone, ritmuri si coregrafii ce difera de la o comuna la alta, o bogatie de vesminte pretioase, instrumente si unelte atat de atent lucrate, impartite de asemenea pe zone…


Toate aceste elemente povestesc despre romanii care stiu in inima lor simpla si smerita ca adevarata sursa de energie vine din urma, de la inaintasii lor, din vetrele satelor de altadata. Folclorul da in vileag fata adevarata a neamului romanesc. Noi nu putem fi asimilati si convertiti intr-o robie artificiala, dupa niste standarde impuse de lumea moderna, atata vreme cat in noi clocoteste constiinta stramoseasca, care nu poate fi stramutata din inimile romanilor. Adevarul ne urmareste si vine peste noi din trecut, nelasand sa se inchida portile iubirii, ale credintei, ale constiintei.

"O rugaciune, catre ceruri zboara,
O rugaciune, catre Dumnezeu,
Ma rog acuma pentru a mea tara,
Si pentru tine, sfant poporul meu."
 (versuri: Asa-i Romanul)

luni, 10 iunie 2013

Manastirea Brancoveanu, marturia demnitatii nationale

Cand am ajuns la Manastirea Brancoveanu, ma asteptam sa gasesc linistea si sfintenia caracteristice manastirilor din tara noastra, insa am gasit mult mai mult de atat. Am gasit aici toata constiinta si demnitatea nationala, am trait cele mai puternice sentimente de mandrie ca m-am nascut in Romania si am descoperit o reala emotie; o intensa bucurie. Ctitorita de domnitorul Constantin Brancoveanu acum mai bine de 300 de ani, manastirea de la Sambata de Sus este un asezamant monahal de calugari cu hramul "Adormirea Maicii Domnului".



La infatisarea actuala a ajuns dupa mai multe restaurari, deoarece timpul si luptele grele pe care Romania le-a dus si-au pus de nenumarate ori amprenta. Istoria asezamantului este una foarte interesanta, insa, cu toate greutatile care s-au abatut asupra locului, oamenii au reusit sa refaca si chiar sa dezvolte ctitoria ca semn de recunostinta pentru jertfa Martirilor Brancoveni. Scena jertfei este foarte frumos reprezentata aici si reuseste sa transmita o stare cu adevarat cutremuratoare, de parca ai senzatia ca traiesti exact acel moment macabru, dar in acelasi timp atat de plin de semnificatii. Pentru cateva clipe am incercat sa ma rup de realitate si sa patrund tainele picturii. 



Este coplesitor numai gandul ca, in numele credintei, Domnitorul impreuna cu cei 4 fii ai sai si sfetnicul si-au dat cu bucurie viata, fara sa clinteasca la ofertele generoase pe care le-au primit. Ma intrebam oare cati ar fi capabili de un asemenea gest in zilele noastre… Cati si-ar da cu bucurie viata pentru Hristos si cati ar fi dispusi sa renunte la cineva sau la ceva drag in numele mantuirii? Cate familii ar primi cu bucurie chinuri pentru copiii lor doar ca acestia sa ajunga sfinti in fata lui Dumnezeu? Cate familii se mai intemeiaza astazi pornind de la ideea ca sotii au datoria de a se ajuta reciproc spre mantuire, iar zamislirea de prunci este spre implinirea creatiei si spre slava lui Dumnezeu?
Ce aveau oamenii in inimile lor in acele vremuri si ce le dadea atata putere, curaj si indrazneala de a nu se lasa despartiti de credinta lor? Iar gandurile si intrebarile nu mai conteneau sa-mi treaca prin minte… Ce frumos trebuie sa fi cunoscut ei pe Creatorul lumii si fara lipsa de indoiala sa creada Lui. Noi, astazi, desi avem mult mai mult acces la informatie si cunoastem atatea lucruri, se pare ca am scapat din vedere esenta vietii, ne-am pierdut calea, adevarul si lumina. Nu mai suntem constienti de scopul nostru si nu mai avem demnitate.
Norocul nostru este ca nu mai trebuie sa infruntam asa chinuri si umilinte cum au suferit inaintasii nostri care au avut grija sa castige libertatea tarii chiar cu pretul vietii lor. Ar fi vai si amar de noi daca ne-ar pune acum cineva la incercare credinta, loialitatea sau onoarea.
Probabil ca ar iesi la iveala doar lasitatea si fatarnicia, iar poate daca am avea un gram de sinceritate, atunci ar iesi la iveala frica si rusinea ca ne-am pierdut cu totul demnitatea nationala.
Ar fi cazul sa palim in fata sacrificiului Martirilor Brancoveni si sa ne cercetam putin constiinta. Este o jertfa si o proba de credinta mult prea mare ca sa nu ne fie macar putin rusine de ceea ce am devenit. Ma intrebam oare cate popoare se pot mandri cu un asemenea moment? Acte de bravura sunt nenumarate in istoria omenirii, insa cu adevarat acte de credinta si de lepadare de sine ca acesta cu care se poate mandri poporul roman nu sunt foarte multe. Sa nu uitam sa cinstim asa cum se cuvine numele lor si sa avem grija ca fapte lor brave sa nu ramana necunoscute copiilor nostri. Suntem un popor binecuvantat, un popor ce a nascut sfinti si si-a platit libertatea cu sangele lor.


 

vineri, 31 mai 2013

Libertatea in Romania libera

Conform DEX-ului, cea mai simpla definitie a libertatii suna astfel: posibilitatea de actiune dupa propria vointa sau dorinta. Cum inteleg romanii libertatea, insa, este cu totul alta poveste, despre care DEX-ul a uitat sa mentioneze. Tinerii, in special, au gasit atatea moduri de a-si urma instinctele, incat, daca ne-am apuca sa redefinim libertatea, ar trebui sa avem cel putin 100 de pagini doar pentru acest cuvant. Cum am ajuns sa confundam libertatea cu libertinajul, cu ipocrizia, cu lipsa de bun-simt, obraznicia etc? De fapt, daca stau bine sa ma gandesc, putem exclude din DEX multe alte cuvinte si sa le redefinim ca "libertate".
Lipsa unei educatii solide lasa urme adanci in comportamentul nostru, astfel incat tindem sa devenim o societate superficiala, intoleranta si fara maniera. Este foarte important sa putem actiona dupa propriile noastre dorinte, sa ne putem exprima si sa traim asa cum ne place, insa este la fel de important sa ne si asumam ceea ce facem, sa nu sarim bariera bunelor moravuri si sa nu lezam drepturile altora.
Trebuie sa intelegem efectul de bumerang al libertatii: ceea ce facem poate genera o serie de evenimente sau reactii neplacute, care pe termen lung ajung sa se intoarca impotriva noastra. Important este sa nu uitam cine suntem si sa ne pozitionam corect pe scara valorilor.
Este minunat ca suntem liberi, insa stim oare ce sa facem cu atata libertate? Sper sa ne trezim in fiecare zi cu dorinta de a face lucruri bune si de a schimba in bine viata noastra si viitorul tarii, astfel incat si copiii nostri sa se bucure de aceeasi libertate ca si noi. Sa fim manati de o vointa buna este o datorie pe care o avem fata de semeni, fata de trecut si fata de viitor. Doar asa vom fi liberi intr-o Romanie libera.