Indemnul totdeauna lucrul tau sa-l incepi cu Dumnezeu a fost
din batrani litera de lege, respectata cu sfintenie de taranul roman ale
carui intelepciune si credinta erau native. Raportarea permanenta la
Dumnezeu si urmarea modelului de vietuire a sfintilor au fost conditiile
de baza ale vietii oamenilor de la tara care au gasit intotdeauna
sprijinul in credinta. Si asta nu pentru ca traiul ar fi fost mai greu,
ci pentru ca oamenii erau mai curati cu inima si mai apropiati de cele
sfinte. Munceau din greu, caci stiau ei din Epistolele Sfantului
Apostol Pavel citite in biserica: Daca cineva nu vrea sa lucreze, acela nici sa nu manance, dar nu uitau sa multumeasca, nu uitau sa posteasca, nu uitau de ziua Domnului si de sarbatori. Meseria era candva considerată bratara de aur, innobila omul.
Din invatatura bisericii, inteleasa in modul cel mai simplist cu
putinta, s-au nascut principii de viata sanatoase, pe care taranul avea
grija sa le transmita copiilor ca pe o zestre de mare pret. Chemarea lui
Dumnezeu in toate zilele, in toate lucrurile intreprinse de-a lungul
intregii existentei pamantesti genera respect fata de munca si fata de
semeni. Tot ce voiti sa va faca voua oamenii, faceti-le si voi la fel; caci in aceasta este cuprinsa Legea si Prorocii. (Matei 7) - adica mai simplu ce tie nu-ti place altuia nu-i face. Intelegeau ca semenul are aceleasi drepturi, ca nimeni nu e mai presus si ca nimic nu-i da dreptul sa-l batjocoreasca. Sa nu rasplateasca cineva cuiva raul cu rau spunea Sfantul Apostol Pavel. Razbunarea nu este o solutie, ba mai mult decat atat, batranii considerau ca este arma prostilor.
Tot din Matei 7, oamenii au invatat ca nu trebuie sa contorizam
greselile celorlalti atata vreme cat noi insine gresim la tot pasul: Nu judecati, ca sa nu fiti judecati - adica de ce vezi tu paiul din ochiul fratelui tau si nu te uiti cu bagare de seama la barna din ochiul tau?
De
aici invata omul smerenia, ingaduinta, indelunga-rabdare si dragostea.
Toti suntem supusi greselii, prin urmare, trebuie sa avem ingaduinta
unii fata de altii. Faceau fapta buna in mod natural, caci stiau ca
fapte lor sunt cea mai graitoare carte de vizita a omului. Auzisera tot
in biserica: Orice pom bun face roade bune, dar pomul rau face roade
rele. Pomul bun nu poate face roade rele, nici pomul rau nu poate face
roade bune. Orice pom care nu face roade bune este taiat si aruncat in
foc. Asa ca dupa roadele lor ii veti cunoaste. (Matei 7)
In tinda
bisericii traiau si cu sfintele invataturi se hraneau. Si acum biserica
invata aceleasi lucruri... insa, cine are urechi de auzit, sa auda. Si
mai stia taranul roman ca dar din dar se face rai!, pentru ca ce
poate da omul din avutul sau si sa nu fie de Sus. Dumnezeu da darul
bogat si din prisosul lui, da si omul mai departe cate o farama catre
cel ce are nevoie. Este o mare intelepciune si smerenie in a recunoaste
ca tot ceea ce ai e dar primit pentru osteneala ta, a altora sau pur si
simplu din prea multa Lui milostivire. Nimic nu poate face omul fara
Dumnezeu. Staruiau in credinta oricat de greu ar fi fost. Stiau ca muta muntii.
Se rugau noaptea la opait, se imbracau cu hainele cele mai bune de
sarbatori si nu batjocoreau pe Dumnezeu, nici pe cele create de El.
In
zilele noastre e plin vocabularul de expresii batjocoritoare la adresa
randuielilor Bisericii Ortodoxe, a sfintilor si a lui Dumnezeu. Zicatori
si bancuri de tot felul nu iarta pe nimeni, luand in balon si biserica,
si pe slujitorii ei, vulgaritatea lingvistica ajungand adesea pana la
blasfemie. Chiar si credinciosii au de infruntat de nenumarate ori
duhul lumii. Regulile vietii parca s-au schimbat si putini sunt cei care
mai recunosc virtutile Ortodoxiei, iar Sfintele Scripturi sunt
considerate depasite si nepotrivite in timpurile asa-zis moderne. Omul
parca a uitat ca este trecator. Nu se mai regaseste in Evanghelii.
Este
un continuu care pe care, nu se mai pretuieste aproapele, nici creatia,
nici Creatorul, iar respectul pentru munca a disparut. Ce poti sa-i mai
ceri corporatistului incarcat de sefi peste masura cu sarcini si
responsabilitati, pe principiul copilul care nu plange, nu-i da masa sa mance? Munceste si el cu sila si scarba pe principiul timpul trece, leafa merge!
Jobul nu mai incepe cu Dumnezeu. Jobul este nici mai mult, nici mai
putin decat un rau necesar, care incepe si se termina cu o cartela de
pontaj atarnata la gat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu